De V&D doet weer mee, voorlopig…

17 februari 2015
Annelies Kruisweg

Dachten we even dat er afscheid genomen moest worden van de V&D. Toch niet dus! De V&D zit eerlijk gezegd ook niet meer in mijn vast winkelronde. Waarom? Tsja op zich heeft het alles wat je nodig hebt, maar ik word er alleen heen getrokken door het Prijzencircus. Deze is toch bijna net zo berucht als de Drie Dolle Dwaze Dagen, alleen die trekken mij dan weer totaal niet. Hoe grillig is de klant van nu? En daar worstelt heel retail Nederland mee. De kranten staan er vol mee: ‘Nieuwe tijden voor de winkels’, ‘De klant komt niet meer in de winkel’, ‘Overleven in het digitale tijdperk’.

Ik ben geen online shopper. Überhaupt ben ik niet zo’n shopper, maar zo af en toe vind ik het heerlijk om door de stad te lopen en dan ben ik ook echt in de mood om geld uit te geven. Toch wordt me dat dan soms knap lastig gemaakt! Zo ook in de zoektocht naar een tosti apparaat. Hoe moeilijk kan het zijn? Zo eentje waar een gewone Hollandse boterham in past en niet een waar de randen eerst afgesneden moeten worden om hem, zonder dat de halve boterham buiten het apparaat hangt, in zijn geheel knapperig te laten worden. Ik loop een winkel in die behoorlijk wat elektronische apparaten verkoopt. Van een tosti apparaat heeft het slechts twee modellen staan: één waar geen Hollandse boterhammen in passen en één waar wel een heel stokbrood in past… Maar online heeft deze winkel een groter aanbod. ‘Zoek maar even thuis’ is het antwoord en ik vertrek. Had hij me in de winkel het online aanbod laten zien, had ik direct op de ‘koop nu’ knop gedrukt. Een gemiste kans en het tosti apparaat is ergens anders gekocht. Als je de klant van nu niet zo snel mogelijk aan je bindt, is hij ook weer zo vertrokken. Net als ik.

Winkels hebben er moeite mee om te snappen dat er voor de klant geen ophaalbrug ligt tussen on- en offline. Voor de klant is het een snelweg waar je moeiteloos met hoge snelheid op en af rijdt en omschakelt wanneer dat nodig is. Bij een verblijf op één van onze eilanden loop ik tegen een vergelijkbaar probleem aan. Op zoek naar een volgende overnachtingslocatie zoek ik online naar mogelijkheden. Een mede vakantieganger op het terras leent me zijn laptop. Ik vind een aanbieding bij een gastenverblijf. Als ik het opgeschreven nummer van het gastenverblijf bel krijg ik te horen dat de aanbieding niet geldt als ik me niet online via hun site aanmeld. Huh? Ik ben toch dezelfde klant, maar dan in levende lijve in plaats van een naam op het scherm? Online is belangrijk, maar vergeet de offline klant niet!

In ieder geval doet de V&D weer me, voorlopig… En de winkelketen is weer flink in de spotlights gezet. Tot nu toe liep ik op de zolder de doorzichtige opbergdozen onopgemerkt voorbij. Maar sinds het V&D gedoe valt me die plastic zak tussen het oude Playmobil op. Die bruine logo’tjes van toen zijn nu vervangen door een boom met producten. Groeien naar nieuwe tijden waar ophaalbruggen snelwegen zijn! Ik als fan van de fysieke winkel geloof dat het kan.

Annelies Kruisweg
Ik Onderneem!

Bekijk meer blogs