Doet u mij maar 1 kilo beleving

13 november 2015
Rob Weiss

Het modewoord van 2015 in winkelgebieden lijkt toch wel beleving te zijn. Alle goeroes, beleidsmedewerker, adviesrapport- en Retailexperts zijn het eens; Je moet meer aan beleving doen. Maar wat is dat dan beleving? Staat 1 kilo LED-lampjes en 5 minuten muziek gelijk aan 10% belevingsverhoging? Is een Facebookpagina van het gebied met 10.000 volgers gelijk aan 20% meer blije klanten? Was het maar zo simpel, dan hadden we de oplossing u zo kunnen aandragen…

Beleving als modewoord is leuk, je kan er lekker mee uit de voeten, iedereen accepteert het, je hoort het aan, je gaat weer naar huis en dan…..

Beleving koop je niet per kilo of met lampjes of Social Media. Beleving een gevoel, iets subjectiefs nog bovendien. En dat maakt het zo moeilijk om een adviesrapport of inspiratiesessie te vertalen naar de dagelijkse praktijk. En toch is het waar, beleving is cruciaal voor het voortbestaan van winkelgebieden. Wat nu?

Vroeger was het simpel. Als ondernemer kocht je producten in en verkocht dat weer aan consumenten met marge. Dat was het bestaansrecht van winkelgebieden: handel! Simpele wisselwerking tussen vraag en aanbod. Dat is nu nog steeds; Er zal handel plaats moeten vinden, maar welke vraag en welk aanbod?

distributie

De klant kan maar één keer zijn euro uitgeven en heeft ongelofelijk veel te kiezen. Niet alleen producten, in de winkel en online. Zij kunnen juist allerlei andere zaken óók krijgen: een foto van vrienden op Facebook in de sneeuw, een leuk artikel over een film, een musthaves uit een shopblog, leuke recensies bij een horeca-tentje. Allemaal concurrentie op het besteden van de euro bij jou in de winkel.

Als je deze consument, die gaat en staat waar ie wil en gewend is om te kopen waar en wanneer ie maar wil, aan je wil binden dan is het stallen van producten op internet of in je etalage niet meer genoeg. Je moet hem verleiden, verrassen, informeren en vooral …. Even laten stil staan in al die drukte. De aandacht even volledig pakken.

Dat voor elkaar krijgen heet wat ons betreft; Toevoegen van beleving. Winkegebieden moeten handelen in beleving, de producten worden namelijk ergens anders ook verhandeld. Producten kopen we steeds meer bij webwinkels als Zalando

reclame

Dat vinden we leuk, makkelijk en zo overzichtelijk …. Helemaal niet! Dit soort winkels vinden we helemaal niet leuk en ik moet er niet aan denken om tussen deze stellingen mijn producten uit te kiezen en te kopen! Dat weten de webshops ook wel en dus maken ze daar iets anders van: Ze voegen iets toe,….beleving…. of niet? Ze bedrijven marketing en maken een verhaal waarmee ze de klant willen meenemen in beleving.

Ik heb hier helemaal geen beleving bij, en dat is goed, want ik ben de doelgroep ook niet. Dus beleving is ook nog eens ontzettend subjectief. De verschillende klant vraagt verschillende beleving. Dit is afhankelijk van de persoon, de situatie, de taal, het beeld, het tijdstip en de concurrentie. Dus moet je de persoon kennen, zijn taal spreken, en weten waaraan hij zijn euro wil uitgeven. Ofwel klantinformatie, klantreis, waar komt iemand zijn bed voor uit en hoe kom ik bij hem/haar in beeld. Er is dus niet één recept voor beleving. Wij zien het als volgt:

“Ik weet niet meer wat je precies gezegd hebt over wat je verkoopt en wat dat product of die dienst precies doet, ik weet nog wel wat voor gevoel je me gegeven hebt.”

En daar gaat het om. Ken je me? Welk gevoel geef je me? Of je nu een webshop of winkel of winkelgebied bent. Is dit goed? Dan schiet je dus raak, dan ben ik blij en onthoud ik dat. Is het slecht? Dan sla je de plank mis, dan is het spam, of irriterend en kan ik dit op allerlei plekken laten weten; reviews, Social Media en talloze online babbelboxen. En meestal is het gevoel dat webshops mij daadwerkelijk geven niet gelijk aan het gevoel dat hun marketinguitingen beloven. En dat is ook beleving, niet per se positief.

Winkels zijn geen webshops, hoewel veel winkels en winkelgebieden zich heel druk maken over e-commerce en een webshop willen zijn.
Is dat nu de oplossing die HET VERSCHIL maakt in het voortbestaan van winkelgebieden?
Nee, want er zijn al webshops die in de behoefte voldoen, waarom zou je in die vechtmarkt ook gaan meedoen. Daar zijn andere veel beter in. Bovendien, een webshop zegt mij geen goedemorgen en kan mij geen glimlach geven!

In de afbeelding hiernaast (klik om te vergroten) zie je het resultaat dat ik krijg bij de zoekterm ‘Jurk’ op het web. Wat is het verschil tussen lokaal en niet-lokaal? Meestal is men lokaal niet in staat te leveren conform het niveau wat de klant bij de grote web-spelers gewend is. Daarmee komt een dergelijke webshop per direct op achterstand in deze concurrentie tussen Zalando etc. Probeer dus niet één van die vele webshops te zijn. Ga in je unieke kracht zitten, webshops hebben geen offline, alleen dat magazijn met stellingen, waar ik niet naar toe wil.

Winkelgebieden moeten gaan handelen in hun kracht. Dat is niet het product of de dienst, het gaat om alles wat een webshop niet heeft. En dat is nogal wat. Zeker als je jouw winkelgebied gaat versterken met cultuur, evenementen en onderlinge samenwerking tussen winkeliers en Horeca.

Samenwerking? Zeker. Wanneer je als wijnkoper met een bloemist een gezamenlijke activiteit ontplooit, ben je uniek. Als je als herenmode, whiskey-specialist, barbier en sigarenzaak samenwerkt ben je uniek. Niet om de producten, maar het gevoel dat je als man hier terecht kan voor allerlei zaken die je je een uniek gevoel geven. Dan krijg ik het gevoel dat ik ergens heen ga wat me boeit, verrast, verleidt en een koopmodus geeft. …… Dat is beleving!

Beleving is een werkwoord, dat is niet één formule maar is afgestemd op de klant en wat hij/zij belangrijk vind. Beleving is relevant zijn en verrassend zijn, maar dus ook elke keer anders! Wil je ervaren hoe Ik Onderneem! met winkelgebieden en ondernemers dit soort beleving realiseert? Kom dan op 19 en 20 december naar Haaksbergen voor het Winter Wonder Weekend en op 31 januari naar Arnhem voor het Winterbelevenement.

Ga handelen in beleving en niet in producten of diensten. Verras je consument. Vindt het wiel niet opnieuw uit en betrek Ik Onderneem! als specialist voor je Nieuwe Winkelstraat.

 

Groet,
Rob Weiss, Ik Onderneem!

 

Bekijk meer blogs