Handel in beleving?

18 februari 2016
Rob Weiss

Handel in beleving?

De V&D is failliet, Macintosh is failliet, Esprit is aan het herontdekken en bouwmarkten hebben hun eigen uitdagingen. Dat is een trend, geen ‘pech’. De verschuivingen in de Retail worden weer eens pijnlijk zichtbaar. We stoken ook niet meer op hout, de stoomtrein is nostalgisch en zeilen is enkel nog recreatief. Of dit goed of slecht is? Dat weet ik niet, verandering is van alle dag. Charles Darwin zei het mooi; “Degene die overleven zijn niet de grootste of sterkste, het zijn degenen die het beste om kunnen gaan met verandering”.

En de verandering in de retail is al even gaande (dat is al wel voldoende benoemd door allerlei experts en goeroes). Waarom lijkt het aanpassen van de retail op deze verandering dan soms gewoon volledig te stagneren? Waarom is men niet in staat adequaat mee te bewegen? Blijf steeds aansluiten bij de consument, dat is zo belangrijk, zelfs van levensbelang. Dus; Anders werken, een nieuwe koers en een andere aanpak.

Waarom de bedrijven omvallen die nu in de krant staan? Denk aan Charles Darwin. Een logo wijzigen, een lay-out van de winkel veranderen en/of een assortiment aanpassen, dat is niet veranderen. Uiteindelijk voegen ze niets toe ten opzichte van online aankopen. Geen onderscheidende producten, geen onderscheidende service, geen onderscheidende passie en/of expertise. Dus waarom zou ik daarvoor van mijn bank af komen als ik dit overal en nergens kan vinden en bij mij thuis kan laten komen. Waar kom ik wel mijn bed voor uit? Dat is de vraag waar je antwoord op moet vinden en het gaat niet meer om wat je aan producten verkoopt, het gaat om de beleving die je de klant biedt; kortom de klant centraal!.

Je klant kennen

De klant centraal! Mooi gezegd, wat is dat? Wanneer je jouw klant kent kan je je bepalen wat jij toevoegt en waar de klant geld voor uit wilt geven. Dan kan je dat bekendheid geven en versterken. Echt relevant zijn is dus niet oude wijn in nieuwe zakken met de term “wij zijn écht klantgericht”. Klantgericht is het minimum wat je moet zijn. Het moet er nog bij komen dat je niet klantgericht bent. De klant kennen is weten wanneer hij/zij op zoek is naar iets van jou, op welk medium, vanuit welke boodschap.

De juiste snaar

Het vinden van de juiste snaar is moeilijker dan je denkt. Het vergt lef om te vernieuwen en soms ook het roer rigoureus om te gooien. Wanneer je jouw klant kunt binden aan wat je uniek maakt, dan volgt verkoop vanzelf. Soms is dat heel iets anders dan wat je verkoopt; dichtbij, omdat je zo leuk bent, omdat ik je vertrouw, omdat je altijd iets meer doet, omdat ik zoveel over je hoor, maar ook omdat ik altijd met iets naar buiten loop als ik binnen ben geweest (Action, Kruidvat). Ik kom niet voor nieuwe schoenen => ik wil er netjes bijlopen op een bruiloft. Ik wil geen wijn kopen => ik wil een gezellige avond met vrienden. De klant centraal betekent dus niet het product centraal. En dat is de grootste uitdaging voor de retail van nu. De meeste ondernemers lijken dat maar moeilijk te vatten.

Het antwoord?

Alles wat hierboven is genoemd is waar, er staat echter niet ‘hoe’. Wij hebben een voorbeeld van een groep ondernemers die hebben geprobeerd en zijn geslaagd in dit hoe. Ondernemers die het lef hebben om een nieuwe koers te varen! Zij hebben een antwoord en noemen dat ‘handel in beleving!’. Geen product, geen platte verkoop, maar écht beleving! Deze groep heeft zichzelf Wij zijn Arnhem!, winkelen met allure (www.wijzijnarnhem.nl) genoemd. Wij zijn Arnhem! is een initiatief van Arnhemse ondernemers die samen beleving, passie, verstand van zaken, dichtbij en ons kent ons verhandelen. Dit doen zij onder één logo, dichtbij, lokaal, ieder vanuit zijn eigen vakgebied en passie met hoge service. Zij verwijzen hun eigen klanten door naar de andere aangesloten ondernemers. Want, Wij zijn Arnhem!, winkelen met allure, het is een keurmerk om trots op te zijn. En dat handelen in beleving werkt, hebben ze 31 januari bewezen.

Winterbelevenement

Op 31 januari organiseerde Wij Zijn Arnhem! het eerste ‘Winterbelevenement’ in haar geschiedenis, een winters evenement in de Oranjerie van Landgoed Groot Warnsborn in het bos. Doel was niet om commercieel te zijn, maar om de klant beleving te bieden; proeven, ruiken, ervaren en voelen. Geen verkoop, geen winstoogpunt maar het zaadje planten om ook in de toekomst klanten te binden en te boeien.

Op 31 januari was er geen parkeerplek meer, er stond een enorme rij en het was binnen gezellig. Waarom? Omdat iedereen die er was al klant was van één van de WZA-ondernemers. Dus is het bekend, dichtbij en voelt het als ons kent ons. In die modus ging de consument langs andere WZA-ondernemers en de sfeer was helemaal top. Daarmee een belevenement zoals het bedoeld was. En het resultaat? In de weken na het belevenement waren er nieuwe klanten bij de WZA-ondernemers, die op het belevenement waren geweest. Klanten die voor nieuwe dingen komen, omdat ze veel dingen niet wisten:” goh, hebben jullie dat ook?, dat wist ik niet”. De klant binden aan je bedrijf, je passie, plezier en expertise.

En het resultaat voor Wij zijn Arnhem! Na het belevenement hebben zich 8 bedrijven aangemeld die ook lid willen worden van het netwerk. Ondernemers die ook de sprong naar de toekomst willen inzetten en die graag samen de klant een topbeleving willen bieden.


Hard werken

Een samenwerkingsverband zoals Wij Zijn Arnhem! komt niet vanzelf tot stand. Je moet elkaar kennen, de meerwaarde zien van de ander zijn bedrijf en elkaar vertrouwen om elkaar echt sterker te maken. Wij Zijn Arnhem! is al ruim een jaar geleden gestart om te komen waar ze nu staan. Het vergt grote commitment van iedereen.

Wat is je bestaansrecht?

Wees relevant voor je klant! Wil je ook (samen) relevant zijn voor je klant? Benieuwd hoe? Wij helpen graag!

1 Comment. Leave new

Mooie tekst, en waar.
Het valt niet mee om een ondernemersgroep allemaal dezelfde kant op te laten wijzen. De ideeën te laten dragen en
vooral uit te laten voeren. Juist door de ondersteuning van Ik-onderneem, mochten wij het bovenstaande Winterbelevenement organiseren en uitvoeren.
Ik-Onderneem heeft laten zien de expertise in huis te hebben om zowel de (potentiële) klanten als ondernemers op een lijn te krijgen.
Dus mocht u als binnenstad met dezelfde problemen te kampen als hier in Arnhem, meldt u zich dan aan.
Van harte aanbevolen!