De reislustige consument

17 maart 2016
Susette ten Hulscher

We gaan er steeds vaker, maar korter, tussenuit. Stedentripjes, weekendjes in eigen land en weekjes naar de zon. Het geeft ontspanning, nieuwe inspiratie en het breekt de ‘sleur’ van het dagelijkse leven. Heerlijk en makkelijk, want de wereld ligt online aan onze voeten en het samenstellen van je eigen reis begint op je eigen bank.

Reisorganisaties spelen hier handig op in. De standaard reispakketten zijn achterhaald, want we willen een unieke persoonlijke beleving die past bij onze lifestyle: Avontuurlijke reizen tussen de ‘locals’, luxe resorts voorzien van alle faciliteiten als spa’s en golfbanen of mindfull in de natuur…. Dit geldt niet alleen voor de grote wereldreizen maar dit geldt net zo goed voor het weekendje weg in eigen land. En juist daar valt nog wel wat te winnen!

Reisbeleving

Ik Onderneem! heeft al vaker geschreven: ‘doe mij maar een kilootje beleving!’. Of dit nu in de winkelstraat is of in het samenstellen van je reis/ weekendje weg. De toeristische sector in de regio in ons eigen land doet daar nog veel te weinig aan mee. Natuurlijk zijn de campings, B& B’s, fietsverhuur etc. steeds meer online te vinden via hun eigen site. Maar wat ik wil als consument is mijn eigen weekendje weg in de regio invullen; met overnachting, lunch/diner, een activiteit en cultuur. Eigenlijk willen we al voor aankomst zelf ervaren hoe het weekend beleeft gaat worden. Vooralsnog is dat een behoorlijke zoektocht tussen verschillende websites van lokale recreatie en verblijfs-aanbieders.

blog_afbeelding2

Grenzen vervagen

Dankzij technologische ontwikkelingen zijn de mogelijkheden om al op je bestemming te zijn zonder er echt te zijn geweldig. Met Google Streetview, filmpjes en Instagram kan je de omgeving virtueel al verkennen. Een andere ontwikkeling is dat het vliegen naar verre bestemmingen steeds goedkoper wordt. Daarmee zijn de reismogelijkheden voor de doorsnee consument enorm veel groter geworden. Het fenomeen reiskoopjesjagen is ook een favoriete bezigheid geworden en met de hedendaagse mogelijkheden om prijzen te vergelijken op internet zijn we in staat om de prijs leidend te maken bij het kiezen van een bestemming. Het vergelijken wordt al gedaan door websites als Vakantiepiraten, die je via social media op de hoogte houden van de beste low-cost reisaanbiedingen.

De reislustige consument binnen de grenzen houden

Wanneer de stap steeds makkelijker wordt om voor aantrekkelijkere prijzen in het buitenland te vertoeven, kán deze ontwikkeling een bedreiging gaan vormen voor de Nederlandse ondernemer binnen de toeristische en recreatieve sector. Waarom zouden we immers een weekendje naar onze eigen Noordzee gaan, wanneer we voor dezelfde prijs op de Spaanse eilanden kunnen vertoeven?
Om deze klanten niet te verliezen aan het buitenland, is de noodzaak tot veranderen nu meer aanwezig als ooit tevoren. Het is namelijk niet de bestemming die in toekomst de behoefte van de consument gaat bepalen, maar de belevingsbehoefte die het toeristische product gaat vormen.

Alleen ga je sneller, samen kom je verder

Het hedendaagse productgerichte moet plaatsmaken voor échte klantgerichtheid. Creëer een eigen identiteit waar je klant zich verbonden mee voelt en blijf verrassen. Ga samenwerkingen aan waar anderen ze niet zouden zoeken, om je reikwijdte te vergroten. Dit lijkt misschien spannend, maar “Alleen ga je sneller, samen kom je verder”. Breng acties onder de aandacht op plekken waar mensen het niet verwachten, op plekken waar je doelgroep komt op basis van hun passie of interesse.
Ook liggen er nog kansen op het gebied van technologie. We willen steeds meer controle, gemak en veiligheid. De toerist van de toekomst heeft er voordeel bij dat de processen rondom de reiservaring eenvoudiger en klantvriendelijker worden. Er is steeds betere technologie beschikbaar, die in staat is om je klant te identificeren en reageert op individuele behoeftes. Dit kan je ondersteunen in het proces om een bijzonder belevingsprogramma aan te bieden.

Oftewel

Er kunnen nog genoeg stappen gemaakt worden in onze Nederlandse toeristische en recreatieve branche. Doorbreek oude gewoontes, werk samen met collega ondernemers, verken nieuwe technologieën en creëer bovenal onvergetelijke ervaringen voor je klant!

Susette ten Hulscher
Ik Onderneem!

1 Comment. Leave new

Zeer goed. Dankjewel